Geld en muzikanten.

 

Blogpost. Als je geen zin hebt om daarover te lezen, moet je dit berichtje vooral overslaan…

 

Gaat deze post over mijn tarief? Nee, elk optreden is anders, dus elk tarief ook. Dit is gewoon achtergrondinformatie.

 

….Ik krijg de laatste tijd regelmatig de vraag van organisaties hoeveel nu eigenlijk eerlijk is om te verdienen. Het is veel in het nieuws geweest. De meeste muzikanten verdienen, zeker na de bezuinigingen op kunst en cultuur in het laatste decennium, veel te weinig om van rond te kunnen komen. Sommige muzikanten zijn in loondienst, bij grote orkesten bijvoorbeeld, en die hebben dan ook een CAO. De meeste muzikanten zijn (gedwongen of niet) ZZP-er. Dat betekent dat er dus in principe niets is dat hen bescherming biedt in deze.


Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik niet de enige ben in ons huishouden die geld binnenbrengt, dus ik zal zeker niet verhongeren en ik heb zeker geen meelij nodig. Maar gewoon om eens wat licht op de zaak te laten schijnen zijn hier wat cijfers.

 

Er is recentelijk een politiek besluit genomen waarin staat dat projecten die gesubsidieerd zijn door de overheid (BIS) hun muzikanten volgens de fair practice code moeten behandelen. De Sena en de Norma hebben daarom in samenspraak met het platform voor freelance musici berekend dat de gemiddelde muzikant, met een gemiddeld aantal optredens in de pop-/wereld-/jazzmuziek een minimuminkomen bij elkaar moet kunnen sprokkelen met 265 euro bruto per optreden (exclusief btw en reiskosten). Die eis zit dus nu aan rijksoverheidssubsidie.

 

De Nederlandse toonkunstenaarsbond, onze eigen vakbond, voor zover dat gaat met zzp-ers, heeft een nieuwe tarievenlijst uitgegeven (vers van de pers), dat heb ik bij dit berichtje bijgevoegd. Daarin is dat bedrag overgenomen als gemiddelde richtprijs (dus niet als minimum). Niet omdat ze vinden dat dat het gemiddelde zou moeten zijn, maar omdat met name de pop-podia al heel lang niet gewend zijn om muzikanten volgens deze fair practice te betalen. Uiteindelijk is dat natuurlijk wel de bedoeling, maar de omslag zou nu te groot zijn.

 

 

Van die 265 euro (bruto) moeten natuurlijk behalve de beroepskosten (instrumenten/rieten/snaren/reparaties/microfoons/kabels, opleiding en administratieve en boekingskosten) ook alle lasten die normaal gesproken door een werkgever worden afgedragen (ziekte, arbeidsongeschiktheid, pensioen, vakantiegeld, sparen voor wanneer er even geen optredens zijn (Coronavirus, iemand?) nog af. En we betalen daarover natuurlijk gewoon inkomstenbelasting. Wat er overblijft is dan voor hypotheek, gas, water, licht, brood en kaas.

 

Er valt natuurlijk een hele hoop meer over te zeggen, maar ik dacht, laat ik gewoon de tarieven die de kunstenbond aanrijkt eens delen 😊

 

Oh en ik kreeg de reactie “maar dat geldt toch voor alle zzp-ers?” Dat klopt. Maar er zijn ook verschillen met andere beroepsgroepen. De kunsten zijn de laatste jaren flink in aanzien (linkse hobby’s!) gedaald. Daarmee is het financieel landschap erg veranderd. Bijvoorbeeld waar eerder muziekscholen nog erg veel muzikanten in dienst hadden, met CAO, is iedereen nu zzp-er. Dat verplicht ondernemerschap ligt niet iedereen…

 

Ook was de Nederlandse kunstenwereld sterk ingericht met subsidies. De samenleving betaalde de muzikanten dus via belastingen. De individuele mens (en het individuele muziekpodium) wist dus eigenlijk niet meer wat een muzikant eigenlijk kost. Als dan de subsidies worden stopgezet vanwege een andere wind in de politiek, blijven pop-podia achter met het idee dat muzikanten 50 euro en een kratje bier kosten, en dat het publiek gratis naar binnen kan. Dat vergt dus een omwenteling in het denken over de waardering van muzikanten (en kunst in het algemeen).